PEŁONOZIARNISTE WEGE PIERNICZKI

Pieczenie pierników nigdy nie było w moim rodzinnym domu tradycją – mówiąc szczerze, nie rozumiem dlaczego. Ja to uwielbiam. Zagniatanie, wałkowanie, wycinanie a potem dekorowanie jest dla mnie olbrzymią przyjemnością. Tym bardziej, że jest to okazja do spotkania się w „babskim” gronie i nadrobienia zaległych ploteczek i newsów – jest to już dla nas co roczna tradycja. W tym roku poszukiwałam idealnego przepisu na wegańskie pierniki. Zainspirowałam się pierniczkami Pepparkakor prosto ze Szwecji. Masło zstąpiłam olejem kokosowym, jajko – siemieniem lnianym. Dodałam mniej cukru i melasy niż w oryginalnych przepisach, mąkę białą zastąpiłam pełnoziarnistą. Powiem szczerze, że pierniczki przerosły moje oczekiwania. Są przepyszne idealnie korzenne (wręcz lekko pikantne) i słodkie.

Polecam i Smacznego !!!

p3

Składniki:

  • 75g oleju kokosowego

  • 50g cukru trzcinowego

  • 40ml malasy trzcinowej

  • 40ml podgrzanego mleka sojowego (najlepiej niesłodzonego)

  • 1 łyżeczka siemienia lnianego mielonego

  • 3 łyżeczki gorącej wody

  • 225g mąki pszennej pełnoziarnistej

  • 1 łyżeczka przyprawy korzennej (przepis tu)

  • ½ łyżeczki sody oczyszczonej

  • ¼ łyżeczki soli

p2

Sposób przyrządzenia:

Siemię lniane wymieszać z trzema łyżeczkami gorącej wody. Odstawić do wystygnięcia. Olej kokosowy (musi być w temperaturze pokojowej) utrzeć z cukrem trzcinowym, dodać namoczone siemię lniane, ciepłe mleko, melasę trzcinową. Zmiksować na jednolitą masę. Mąkę, sodę, sól i przyprawę piernikową przesiać przez sitko. Do mokrych składników stopniowo wsypywać suche, ciągle miksując na niskich obrotach. Ciasto uformować w kulę, pokroić na dwie równe części. Zawinąć w folię spożywczą i włożyć na kilka godzin do lodówki. Każdą cześć rozwałkować na odpowiadającą grubość (cienkie pierniczki będą bardziej kruche, grube miękkie i puszyste). Powycinać. Układać na blasze wyłożonej pergaminem do pieczenia. Piec w piekarniku nagrzanym do 180oC przez ok 9 minut.

p1

Wartość odżywcza i energetyczna (100g pierniczków bez lukru) :

Energia: 389kcal

Białko: 6g

Tłuszcze: 18,3g

Węglowodany: 45g

Błonnik: 5g

 

 

Skomentuj

